Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΦΑΛΑΡΩΝ ΣΤΥΛΙΔΑΣ


Θάνος Μπλούνας

τ. πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
π. δήμαρχος Στυλίδας

Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΦΑΛΑΡΩΝ ΣΤΥΛΙΔΑΣ

Μια «προσωρινή», προβληματική «λύση», μια πρόταση για την κατασκευή κυκλικού οδικού κόμβου και οι παθήσεις της βαρηκοϊας και πρεσβυωπίας

Κατ’ αρχάς, για τους μη γνωρίζοντες, ο γράφων,  ως συνταξιούχος,  που οδεύει προς τα ογδόντα, είμαι και βαρήκοος και πρεσβύωψ. Η βαρηκοϊα και η πρεσβυωπία είναι παθήσεις που δημιουργούν, συνήθως κατά τη διάρκεια της τρίτης ηλικίας, πρόβλημα επικοινωνίας κυρίως στον ίδιο τον πάσχοντα.

Όταν όμως οι εν λόγω παθήσεις αφορούν εν ενεργεία δήμαρχο, που από αδιαφορία, υπεροψία ή/και εμπάθεια αρνείται να ασχοληθεί με την κοινή γνώμη, να «αφουγκραστεί» τα προφορικά ή να διαβάσει τα γραπτά αιτήματα ή τις χρήσιμες  προτάσεις κάποιων δημοτών, τότε το πρόβλημα των εν λόγω παθήσεων της τρίτης ηλικίας είναι πολύ σοβαρότερο  και αφορά ολόκληρη την πόλη και το σύνολο των κατοίκων της.

Τα γράφω αυτά, γιατί ένα περίπου μήνα αφότου ανέλαβε τα καθήκοντά της η σημερινή δήμαρχος ζήτησα να τη δω για λίγα λεπτά, προκειμένου να της γνωστοποιήσω εκ μέρους και άλλων δημοτών κάποια προβλήματα καθημερινότητας. Το ραντεβού που ζήτησα τηλεφωνικά από την ιδιαιτέρα της ήταν διάρκειας 5-10΄λεπτών και τα προβλήματα, τα οποία είχα καταγράψει περιληπτικά σε λίστα, θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με μηδαμινό ή ελάχιστο κόστος από τον δήμο ή με ένα τηλεφώνημα της δημάρχου. Η ιδιαιτέρα με πληροφόρησε ότι η κυρία δήμαρχος είναι πολύ απασχολημένη για να με δεχτεί σύντομα. Θα της μετάφερε το αίτημά μου και, αν βρισκόταν χρόνος για το ραντεβού που ζητούσα, θα μου τηλεφωνούσε. Μετά από κάποιους μήνες μάταιης αναμονής κατέληξα στο συμπέρασμα ότι η δήμαρχός μας δεν έχει διάθεση ν’ ακούει αιτήματα ή και εποικοδομητικές  προτάσεις δημοτών, για τους οποίους πιστεύει ότι στις εκλογές ψήφισαν κάποιον από τους συνδυασμούς της μειοψηφίας.

Η μόνη δυνατότητα που μου απέμεινε, μετά τη λυπηρή αυτή διαπίστωση, ήταν να αναρτήσω τη λίστα με τα προβλήματα και τις προτάσεις μας στο διαδίκτυο. Μετά από αυτό νεαρός δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας σχολίασε γραπτά ότι δεν μπορούσαν να γίνουν όλα όσα αναφέρονταν στη λίστα στο διάστημα των λίγων μηνών,  που είχε μεσολαβήσει από την ανάληψη των καθηκόντων τους. Ήδη στο τέλος Αυγούστου η παρούσα δημοτική αρχή κλείνει ένα χρόνο και δεν έχει επιλύσει κανένα από τα προβλήματα της λίστας εκείνης.

Η παρούσα δεύτερη παρέμβασή μου στα δημοτικά δρώμενα γίνεται και πάλι μετά από παράκληση δημοτών, που διαφωνούν, και κατά τη γνώμη μου ορθώς, με την πρόταση που θα συζητηθεί αύριο στο δημοτικό συμβούλιο για την «προσωρινή» πεζοδρόμηση της Φαλάρων, κατά μήκος της κεντρικής πλατείας.

Αν  και φοβάμαι ότι και τούτο το κείμενό μου,  όπως και η προαναφερόμενη λίστα, θα βρεθεί σε κάποιο καλάθι αχρήστων του δήμου, υποσχέθηκα να δημοσιοποιήσω τη γνώμη μου, μήπως,  έστω και την τελευταία στιγμή, αποτραπεί η απόφαση της πλειοψηφίας του δ. σ. για μια «λύση» του προβλήματος της μικρής κεντρικής μας πλατείας, που θα δημιουργήσει πολύ σοβαρότερο πρόβλημα στους οδηγούς ταξί ή Ι,Χ, που πηγαίνουν από τη Στυλίδα στη Λαμία ή στις Ράχες ή έρχονται στη Στυλίδα μέσω της εθνικής οδού. Ας σκεφτούμε μόνο τον πολύτιμο χρόνο, που θα δαπανηθεί από κάποιο όχημα του ΕΚΑΒ που κατευθύνεται με βαριά τραυματισμένους ανθρώπους (όπως έγινε χτες μετά το τροχαίο στην Κουβέλα) από την ανατολική Φθιώτιδα στο Κέντρο Υγείας Στυλίδας ή από κάποιο όχημα της πυροσβεστικής,  που για να σπεύσει για την κατάσβεση μιας πυρκαγιάς ανατολικά της Στυλίδας θα πρέπει να περάσει πρώτα κάτω από τη γέφυρα στο ύψος του Τελωνείου, να στρίψει δεξιά και να φτάσει στα φανάρια της εθνικής  από το λιμάνι!

Ως παλιός αυτοδιοικητικός και μόνιμος κάτοικος αυτής της πόλης τα τελευταία τριάντα χρόνια, απευθύνω έκκληση στη δημοτική αρχή να μην υιοθετήσει την πρόταση της «προσωρινής» πεζοδρόμησης, που μόνο (έστω και χωρίς πρόθεση) την αρχή του «διαίρει και βασίλευε» εξυπηρετεί.  Αν η πλειοψηφία της δημοτικής αρχής επιθυμεί (όπως πιστεύω) να επιδείξει έργο, υπάρχει λύση για την πλατεία και μάλιστα μόνιμη και λειτουργική (η οποία θα είχε εφαρμοστεί από τη δεκαετία του ’90, αν η έλλειψη αυτοκινητοδρόμου δεν καθιστούσε τότε απαγορευτική κάθε παρέμβαση στην εθνική οδό).

Η λύση που προτείνεται είναι η «μεταφορά» της πρόσβασης στην εθνική οδό, που γίνεται σήμερα από τη Φαλάρων, δυτικά (σε απόσταση 300-400 μ.), αφού προηγουμένως, μετά από σύνταξη κυκλοφοριακής μελέτης, κατασκευαστεί εκεί ένας κυκλικός  (ισόπεδος) οδικός κόμβος, όπως αυτός που έλυσε πρόσφατα οριστικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα  που υπήρχε στη διασταύρωση της Ξηριώτισσας στη Λαμία. Η πρόσβαση των αυτοκινήτων από την πόλη στην εθνική οδό ή το λιμάνι και από την εθνική οδό στην πόλη θα γίνεται μέσω των οδών Κατσικαρώνη-Αρμακά και Κουσβελάρη.

Η πρώτη  οδός βρίσκεται στο βόρειο μέρος της πλατείας και του ζαχαροπλαστείου Κουφά, ενώ η δεύτερη είναι ένας δρόμος αρκετά πλατύς  (που προσφέρεται και για περαιτέρω διαπλάτυνση) ανάμεσα στο ανατολική πλευρά του Πάρκου του Λαού και στο (ανεκμετάλλευτο) δημοτικό κτήριο που στέγαζε παλιά αποθήκες της Ελαιουργικής.

Τα οχήματα που θα κατευθύνονται προς την εθνική οδό θα ακολουθούν τη διαδρομή 200-300 μ. από το βόρειο μέρος της πλατείας μέχρι την οδό Κουσβελάρη και στη συνέχεια στρίβοντας νότια θα φτάνουν μετά από επιπλέον 200 μ. στον κόμβο, ενώ όσα έρχονται στην πόλη θ’ ακολουθούν την αντίστροφη διαδρομή.

Η λύση αυτή έχει δύο μεγάλα πλεονεκτήματα:

α. Θα αναβαθμίσει το κέντρο της πόλης, αφού το υπό (προσωρινή) πεζοδρόμηση τμήμα της Φαλάρων θα μετατραπεί σε πλατεία και θα ενωθούν η κεντρική πλατεία με την πλατεία Εθνικής Αντίστασης και το πάρκο Κασομούλη.
β. Θα υποχρεώσει τους  οδηγούς των φορτηγών που εξακολουθούν, λόγω των τσουχτερών διοδίων του αυτοκινητοδρόμου, να χρησιμοποιούν την εθνική οδό, να μειώνουν την ταχύτητα των αυτοκινήτων τους πριν από τον κόμβο, όπως έκαναν και παλιότερα όταν στη διασταύρωση της Φαλάρων με την εθνική οδό υπήρχε τροχονόμος.

Ολοκληρώνω το κείμενό μου αυτό με την ελπίδα ότι η παρούσα δημοτική αρχή θα λάβει σοβαρά υπόψη μια πρόταση, που πιστεύω ότι θα θεωρήσουν σωστή όσοι μένουν μόνιμα στη Στυλίδα, αγαπούν την πόλη τους και θέλουν να τη βλέπουν να εκσυγχρονίζεται με σοβαρά έργα και όχι να μαραζώνει.

Υ.Γ. Πριν από δύο ή τρία χρόνια μου τηλεφώνησαν από τον ραδιοφωνικό σταθμό FM 1 και μου ζήτησαν διευκρινήσεις για κάποια σχόλιά μου στο διαδίκτυο, που αφορούσαν τα τότε δημοτικά δρώμενα. Μιλώντας με τη δημοσιογράφο του σταθμού, αναφέρθηκα και στη δυνατότητα αξιοποίησης των παλιών αποθηκών της Ελαιουργικής με τη μετατροπή τους σε εμπορικό κέντρο, όπως, λ.χ. έχει αξιοποιηθεί παρόμοιο μεγάλο παλιό κτήριο στο κέντρο της Καρδίτσας. Στην παρατήρηση της δημοσιογράφου ότι δεν υπάρχουν χρήματα για παρόμοιες παρεμβάσεις, της απάντησα ότι η αξιοποίηση μπορεί να γίνει με κοινοτικούς πόρους.

Μετά από δύο ή τρεις μέρες ο αλήστου μνήμης δήμαρχός μας -και παρ’ ολίγον περιφερειάρχης μας- ανακοίνωσε ότι «κατόπιν ενεργειών του», η αξιοποίηση του εν λόγω κτιρίου εντάχθηκε σε πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ισχύει αυτό που ανακοίνωσε ή ό,τι είπε αποτελούσε μια ακόμα από τις συνηθισμένες εξαγγελίες του για την δημιουργία εντυπώσεων; Αν ναι, θα έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί η σύνταξη σχετικής μελέτης. Αν όχι, η δήμαρχός μας, που έχει προσβάσεις στην κυβέρνηση και μπορεί να κινείται με άνεση στις Βρυξέλλες, έχει μια ακόμα ευκαιρία μαζί με τον κυκλικό κόμβο να πραγματοποιήσει ένα ακόμα σοβαρό έργο, που έχει ανάγκη η πόλη μας.

Στυλίδα 6/7/2020